keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Taas kiire joulujärjestelyissä

Joka vuosi ajattelen ostavani joululahjat ajoissa ja siten välttäväni joulustressin. Ja miten sitten kävikään? Aina sama homma, yhtäkkiä huomaan unohtaneeni koko asian ja taas on kiire ja stressi. Tänä vuonna vietän vielä ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen joulua omassa kodissa, eli jouluaatto vietetään meillä miehen perheen ja äitini kanssa. Pitää siis siivota, miettiä jouluruuat ja valmistella kaikki. Ensimmäistä kertaa joulun järjestäminen on pääasiassa minun vastuullani.


Viimeiset viikot minulla on ollut joka päivä jotain ohjelmaa, vaikka olen ollut työttömänä. Haaveilen lepopäivästä, mutta tiedän ettei se ole mahdollista ennen joulua, liikaa hommaa. Tavoitteeni on kuitenkin saada tällä viikolla niin paljon asioita hoidettua, että ensiviikolla voisin ottaa rennommin. Vihaan sitä tunnetta, että kaikki kaatuu niskaan kun on liikaa tekemistä. Tiedän, että minulla on aikaa, tänä vuonna minulla on enemmän aikaa kun normaalisti, mutta silti iskee joulustressi.

Kun stressi iskee päälle, yritän ottaa rauhallisesti ja silloin lähden usein tekemään "ei niin tärkeitä" asioita. Ne stressaavammat asiat jäävät edelleen kummittelemaan, mutta olo hellittää hetkeksi kunnes taas muistaa kaiken mikä on tekemättä. Tänä vuonna ei työt tai opinnot ole häirinnyt jouluhommissa, vaan kaaos oman pään sisällä. Työnhaku, olkapäävaiva ja miljoonat ajatukset tulevaisuudesta. Nyt olen kuitenkin päättänyt olla tehokas ja kuten sanoin, hoitaa tällä viikolla mahdollisimman paljon asioita. Ehkä sunnuntaina, kun on viikko jouluaattoon, onkin jo paljon levollisempi olo ja kiireen tunne on poissa.

-Mallu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti