sunnuntai 24. joulukuuta 2017

Minun jouluaattoni 2017

Olin aikaisemmin melko ahdistunut tästä joulusta, meillä on nimittäin selkeät jouluperinteet ja nyt vietän ensimmäisen kerran jouluaaton miehen perheen kanssa. Normaali jouluaaton kaava on ollut joulupuuro - joulurauhanjulistuksen katsominen - joulusauna - joulupöydän valmistelua - ehkä pieni kävely - joulupöytään loppuillaksi (jälkiruuan kohdalla siirrytään avaamaan paketteja, koska mahat on niin täynnä ettei jälkkäri mahdu). Puuro ja joulrauhanjulistus saatta usein olla toisinpäinkin, mutta muuten olen tottunut siihen, että jouluaatto näyttää aina tuolta. Jopa se jouluaatto jonka olin töissä noudatti samaa kaavaa. Sain töissä joulupuurot ja sitten katseltiin mummojen kanssa joulurauhanjulistus ennen lounasta. Iltapäivällä siskoni ja veljeni hakivat minut töistä ja päivä jatkui normaalin "jouluaatto-kaavan" mukaan, en tosin muista ehdinkö käymään saunassa.


Koska vanhempani erosivat vasta minun muutettua kotoa, on heillä molemmilla samat perinteet, eli jouluaattoa on vietetty samalla tavalla oli se sitten isäni, äitini tai siskoni luona. Tiedän, ettei mieheni perheellä ole lainkaan perinteitä ja jouluksi onkin usein karattu ulkomaille, joten jännitin, miten he sopivat minun "jouluaatto-kaavani" kanssa yhteen. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat kun veljeni kutsui meidät Turkuun joulupuurolle ja katsomaan joulurauhanjulistusta livenä. Lähden siis aattoaamuna siskoni (+kihlattu&anoppi) ja isäni kanssa Turkuun veljeni luo, kun mies perheineen saa laittaa joulun valmiiksi. Me ajellaan sitten takaisin Helsinkiin ja minä vaihdan siinä vaiheessa seuruetta.



Joulusauna taitaa siirtyä joulupäivälle, mutta se ei haittaa! Saan sittenkin viettää osan jouluaatosta perheeni kanssa ja se on tärkeintä. Äitini tosin nauttii joulusta etelän lämmössä, mutta on ihana tietää, että hän saa nauttia lomasta.

Ihanaa joulua!

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti