keskiviikko 27. joulukuuta 2017

Miten meni joulu?

Sinnehän ne joulun päivät jo katosivat! Me tosin vietetään tänään vielä joulua äitini kanssa joka juuri palasi etelän lämmöstä. Oli ihan kiva joulu vaikka tuntuu siltä, että nyt ehtii hengähtää ensimmäisen kerran. Kaksi edellistä aamua olen ollut niin poikki, että seuraavaan paikkaan lähteminen on tuntunut super rankalta. Jouluvalmistelut jäivät taas viime tinkaan ja viikkoja vaivannut stressi ja kiire vain yltyi. Tahaton kahden päivän blogitaukokin tuli kiireen takia.



Ennen joulua oli vaarini asunnon tyhjennys, mikä oli yllättävän rankkaa vaikka vaarini kuoli jo 1,5 vuotta sitten. 21 päivä kävin viimeisen kerran  vaarin asunnolla ja 22 päivä oli vielä miehen isoäidin hautajaiset ja sen jälkeen tulikin kiire jouluhommissa. Perjantaina käytiin vielä ostamassa viimeiset joululahjat. Aatonaattona käytiin heti aamusta ruokakaupassa ja äitini luona hakemassa vähän tarvikkeita, sitten alkoi kaaoksen siivoaminen ja jouluruokien laitto. Olin aivan rättipoikki, koska olin nukkunut monta yötä aivan surkeasti, joten tekeminen ei ollut kauhean tehokasta. Aattoaamuna pitikin herätä kuudelta hommiin, että ehtisin siivota ennen Turkuun lähtöä.


Mies jäi kotiin jatkamaan siivoamista ja kun tulin takaisin, kerkesin vielä puolisen tuntia tunkea viimeisiä tavaroita kaappiin piiloon ennen kuin vieraat saapuivat. Jouluaatto meni ihan hyvin, mutta olin osittain pettynyt. Olin todella pettynyt itseeni siihen, että olin pettynyt vaikka kuinka koitin olla avoimin mielin. Jo ennen aattoa olin pettynyt siihen, että miehen vanhemmat ottivat ohjat käsiinsä ja kertoivat meille mitä tuovat. Olin odottanut sitä, että ensimmäistä kertaa järjestäisin itse joulun ja hoitaisin kinkun pöytään. Ajattelin kuitenkin sen olevan parempi nyt näin, oman stressin takia. Lopulta kalapöydässä ei kuitenkaan ollut oikein mitään minun makuuni, paitsi valkosipulisilli jonka olin itse ostanut ja lämpimistä ruuista puuttui osa. Seuraavan kerran kun järjestän joulua meillä, niin aion todellakin ottaa ohjat käsiini ja sanoa suorat sanat jos joku yrittää ne minulta viedä, koska nyt kommunikaatio ei pelannut. Selvisin kuitenkin lopulta hyvin jouluaatosta, vaikka kalapöydässä meinasi tulla itku väsymyksen ja harmituksen takia. Ja seurassahan ei ollut mitään vikaa. :D



Joulupäivänä vietin joulua isäni luona ja se oli kyllä ehdottomasti lempparini joulun päivistä. Kalat olivat sanoinkuvaamattoman hyviä! Ehkä ihan hyvä, että edellisen päivän kalapöytä oli tuottanut niin suuren pettymyksen, koska makuelämys ei ehkä muuten olisi ollut niin mahtavan herkullinen. Tapaninpäivänä käytiin perinteisesti isäni sukulaisten kanssa ulkoilemassa ja tätini luona syömässä. Koirat pääsivät vuorotellen mukaan joulunviettoon. Demi kävi kanssani Turussa, Panda pääsi isäni luo ja Mango pääsi tapanina mukaan.

Kohta lähdetään tosiaan vielä äidille viettämään yhtä ylimääräistä joulupäivää ja sitten on meidän joulu kokonaan ohi.

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti