keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Luukku 13

Hyvinvointijoulukalenterin kolmastoista luukku!

Tänään on Lucian päivä. Lucia tuo valoa pimeyteen, eli tänään vietetään tavallaan valon juhlaa. Jos löytyy aikaa, kannattaa käydä katsomassa Luciakulkue Helsingin keskustassa. Samalla voi käydä Tuomaan markkinoilla ja katsomassa joulukadun ja Stockmannin jouluikkunan. Sää ei nyt ole mikään jouluisin, mutta joulutunnelmaa saa markkinoista, kulkueesta ja jouluvalaistuksesta.



Kotona voit viettää valon juhlaa sytytämällä kynttilöitä ja nauttien kynttilänvalosta, sekä jouluvaloista jos niitä on. Miltä kuulostaisi kuppi kuumaa glögiä ja kynttilöiden tuoma rauha?

-Mallu

Taas kiire joulujärjestelyissä

Joka vuosi ajattelen ostavani joululahjat ajoissa ja siten välttäväni joulustressin. Ja miten sitten kävikään? Aina sama homma, yhtäkkiä huomaan unohtaneeni koko asian ja taas on kiire ja stressi. Tänä vuonna vietän vielä ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen joulua omassa kodissa, eli jouluaatto vietetään meillä miehen perheen ja äitini kanssa. Pitää siis siivota, miettiä jouluruuat ja valmistella kaikki. Ensimmäistä kertaa joulun järjestäminen on pääasiassa minun vastuullani.


Viimeiset viikot minulla on ollut joka päivä jotain ohjelmaa, vaikka olen ollut työttömänä. Haaveilen lepopäivästä, mutta tiedän ettei se ole mahdollista ennen joulua, liikaa hommaa. Tavoitteeni on kuitenkin saada tällä viikolla niin paljon asioita hoidettua, että ensiviikolla voisin ottaa rennommin. Vihaan sitä tunnetta, että kaikki kaatuu niskaan kun on liikaa tekemistä. Tiedän, että minulla on aikaa, tänä vuonna minulla on enemmän aikaa kun normaalisti, mutta silti iskee joulustressi.

Kun stressi iskee päälle, yritän ottaa rauhallisesti ja silloin lähden usein tekemään "ei niin tärkeitä" asioita. Ne stressaavammat asiat jäävät edelleen kummittelemaan, mutta olo hellittää hetkeksi kunnes taas muistaa kaiken mikä on tekemättä. Tänä vuonna ei työt tai opinnot ole häirinnyt jouluhommissa, vaan kaaos oman pään sisällä. Työnhaku, olkapäävaiva ja miljoonat ajatukset tulevaisuudesta. Nyt olen kuitenkin päättänyt olla tehokas ja kuten sanoin, hoitaa tällä viikolla mahdollisimman paljon asioita. Ehkä sunnuntaina, kun on viikko jouluaattoon, onkin jo paljon levollisempi olo ja kiireen tunne on poissa.

-Mallu


tiistai 12. joulukuuta 2017

Luukku 12

Hyvinvointijoulukalenterin kahdestoista luukku!

Tänään haastan jokaisen treenaamaan! Laji oman mielen mukaan vaikkapa salitreeniä, ryhmäliikuntatuntia, uintia tai lenkkeilyä. Jos ei kerkeä lähteä minnekään, niin pienen lihaskuntotreenin kerkee varmasti tekemään kotonakin.



Kipeänä ei kuitenkaan kannata lähteä treenaamaan! Nyt on paljon flunssia liikkeellä ja jos olet sellaisen onnistunut saamaan, niin voit hyvällä mielellä ottaa rauhallisesti. Flunssapotilaat voivat käydä pienellä happihyppelyllä, rauhallinen kävely voinnin mukaan. Jos tuntuu pahalta, niin aina voi kääntyä takaisin kotiin.

Vinkki: Jos sinulla ei ole salijäsenyyttä, niin moneen liikuntakeskukseen pääsee kokeilemaan ilmaiseksi päivän tai pari.

-Mallu

maanantai 11. joulukuuta 2017

Luukku 11

Hyvinvointijoulukalenterin yhdestoista luukku!

Tänään otetaan rentoutushetki tähän viikon alkuun! Suosittelen kaikille syvärentoutusta. Jos sinulla on yogaia käytössä, niin sieltä löytyy syvärentoutusharjoituksia. Itse olen yogaian ilmaisen testijakson jälkeen siirtynyt youtuben puolelle ja sieltäkin löytyy ihan hyviä syvärentoutusharjoituksia. Tärkeintä on, että puhe ja mahdolliset taustaäänet miellyttävät sinua.



Suosittelen, ettei syvärentoutusta tehdä juuri ennen nukkumaanmenoa, koska vaikka olo on todella rentoutunut sen jälkeen, ollaan miehen kanssa huomattu, että harjoitus antaa sen verran energiaa, ettei uni ihan heti sen jälkeen tule. Jos syvärentoutus ei ole sinun juttusi, niin voit tietenkin tehdä jonkin muun rentoutusharjoituksen tänään.

-Mallu

sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Mitä tapahtui marraskuussa?

Aika on mennyt tänä syksynä niin hurjaa vauhtia, että vasta toissapäivänä tajusin, että marraskuun kuukausikatsaus on jäänyt kokonaan aloittamatta. Kuukaudet ovat menneet ihan sekaisin kun aika vain juoksee. Mielenkiinnolla käyn itsekin läpi kalenteriani, mitä marraskuussa oikein teinkään?



Marraskuun olin vielä kokonaan sairauslomalla. Vasta kuun alussa alkoi vakuutusasiat selviämään, 1,5 kuukautta olin näitä asioita hoitanut ja yrittänyt saada esimiestäni tekemään vakuutusilmoituksen. Loppujen lopuksi kaikkihan oli turhaa ja vakuutus ei korvannut mitään. Ihana isäni pystyi kuitenkin auttamaan ja varasin heti ajan yksityiselle ortopedille, että saisin heti ortopedin arvion olkapäästä, arvion joka olisi pitänyt tehdä kuukausia sitten. Vakuutusasioiden hoitamisen jälkeen lähdin sitten hakemaan kelan tukia, paperihommat ei heti loppuneetkaan. Kuun ensimmäiset päivät menivät myös kaavinnasta toipuessa.



Pieniä kivoja juttuja oli enemmän kuin muistin. Käytiin katsomassa uusi Thor-elokuva, väsäsin siskolle joulukalenteria, vietettiin isänpäivää ja siskoni syntymäpäivää, kävin ystävän luona aamupalalla ja lemmikkimessuilla. Marraskuussa ostin itselleni myös voimaeläimen, pienen, söpön ja värikkään pöllön, jolla on pää kallellaan. Ihanan värikäs pöllö kiinnitti huomioni kun kävelin liikkeen ohi, mutta kun otin pöllön käteeni ja huomasin kääntyneen pään tiesin, että minun on uhrattava 8 euroa tuohon söpöläiseen. Kääntyneen pään liitin heti omaan selkävaivaan ja rikkinäiseen olkapäähän. Värikkyys merkitsee minulle sitä energiaa ja iloa, mitä haluan jokaiseen päivääni. Pelkkä pöllön katsominen tuo minulle hyvän mielen. Valitettavasti koirat eivät ymmärrä, että on olemassa pehmoleluja, jotka eivät ole heidän, joten pieni pöllöni on jo käynyt muutaman kerran koiran suussa. Kerran se varastettiin laukustani ja kahdesti kissa on heittänyt sen lattialle. Onneksi kuolaa pahempaa haaveria ei ole käynyt! :D



Marraskuussa tein ensimmäiset valmennusharjoitustehtävät kahdelle ystävälle ja aloin odottamaan todella innolla harjoitusvalmennusten alkamista. Kävin myös parhaan ystäväni luona (olisi ihanaa asua lähempänä toisiamme, että pystyisi näkemään useammin) ja sain maailman parhaan lahjan, minusta tulee kummitäti. Kävin enemmän kävelyillä kun aikaisemmin syksyllä ja nautin taas ihanasta koulutusviikonlopusta. Hain ja etsin töitä, stressasin olkapäätä ja tulevaisuutta. Minulla epäiltiin kohtutulehdusta, mikä lopulta osoittautui ovulaatiokivuiksi, hurraa! Aloitin taas treenaamisen, haaveilin ihanista uusista vaatteista. Ostin Lidlistä söpöjä jouluvaatteita itselleni ja kuun viimeisellä viikolla aloitin harjoitusvalmennukset kahden ystävän kanssa.

Pieni pöllöni siskon kilpparin kanssa :D

Siinäpä se, yllättävän paljon ehdin, vaikka tuntuu siltä, että olen vain hoitanut miljoonaa asiaa kotona.

-Mallu

Luukku 10

Hyvinvointijoulukalenterin kymmenes luukku!

Tänään on jo toinen adventtisunnuntai. Luin jostain, että toinen adventtikynttilä sytyttää jouluilon, eli tämän päivän teema on jouluilo! Mikä tuo sinulle jouluiloa? Mitkä ajatukset, tuoksut tai minkä tekeminen tuo jouluista iloa ja riemua? Mitä niistä pystyt tänään toteuttamaan?



Itse ajattelin ainakin kuunnella iloisia joululauluja. Tälle päivälle on niin paljon ohjelmaa, että muuta en varmaan kerkeäkään. Jos minulla olisi täysin lepopäivä, kävisin varmaan ostamassa hyasintin ja leipoisin piparkakkuja tai joulutorttuja. Joisin glögiä ja nautiskelisin ihanista jouluisista tuoksuista kynttilän valossa. Jo ajatus toi hyvän mielen.

Iloista ja ihanaa sunnuntaita!

-Mallu

lauantai 9. joulukuuta 2017

Luukku 9

Hyvinvointijoulukalenterin yhdeksäs luukku!

Tänään koitetaan saada vähän jumeja auki ja rennompaa oloa. Aloitetaan jalkahieronnalla! Painele hellästi jalkapohjiasi, löytyykö kireitä kohtia? Käy rauhassa molemmat jalkasi läpi. Jalkojen hierontaan voi myös käyttää apuna esineitä, esimerkiksi tennispallo on hyvä hierontapallo jalkapohjille - pallo lattialle, jalka pallon päälle ja eikun lisäämään sen verran painoa jalan päälle mikä tuntuu hyvältä.



Sitten on vuorossa käsien hieronta. Voit laittaa kädet päällekäin niin, että molempien käsien kämmenet ovat ylöspäin, näin saat alemman käden peukalolla hyvin hierottua ylemmän käden. Älä paina liian kovaa. Voit jatkaa hierontaa käsivarsiin jos siltä tuntuu.

Pyörittele hieman ranteita ja nilkkoja, miltä tuntuu? Haluatko venytellä hiukan tai hieroa vielä lisää? Tee niin kuin tuntuu hyvältä.

-Mallu