keskiviikko 29. marraskuuta 2017

Mihin laitan nimeni?

Nykyään kerätään koko ajan nimiä ties mihin adresseihin tai muille listoille. Olen huomannut, että olen erittäin varovainen siitä, että mihin laitan nimeni. Haluan tietää tarkkaan miksi minun pitäisi laittaa nimeni listalle ja onko siitä oikeasti jotain hyötyä, mitä minä tuen jos kirjoitan nimeni listaan?

Tänään on julkaistu metoo-kampanjaan liittyvä dammenbrister-kampanja, joka kertoo suomenruotsalaisen yhteisön sisällä tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä. Kun minut lisättiin salaiseen facebook ryhmään koskien tapahtumaa ja kertomusten keruuta, ensimmäinen tunne oli inho. Ensimmäiset ajatukset olivat, että "me too" on muoti-ilmiö ja nyt suomenruotsalaiset ovat taas kärkipäässä nostamassa itseään esille. Kamala ajatus, tiedän. Sydämeni särkyy niiden puolesta jotka ovat joutuneet kokemaan hirvittäviä asioita, mutta kai jokainen ymmärtää, että tätä tapahtuu kaikkialla ja kaikkialla tähän pitäisi tulla muutos. En ole ikinä kokenut kuuluvani suomenruotsalaiseen yhteisöön, olen aina tuntenut itseni siellä ulkopuoliseksi. Missä siis "tavallisten" ihmisten turvapaikka ja tuki? On todella tärkeää, että näitä asioita nostetaan esille, sillä muuten ei muutosta tule, mutta kaikilla naisilla pitäisi olla mahdollisuus jakaa tarinoitaan ja saada tukea muilta, ei vain suomenruotsalaisilla.



En tiedä johtuuko se heikosta kielitaidosta, mutta en ymmärtänyt mihin dammenbrister-kampanjassa kerättiin nimiä. En ymmärtänyt miksi minun pitäisi laittaa nimeni listalle. En voinut "allekirjoittaa", koska en olisi osannut selittää kenellekään miksi olen sen tehnyt. Nyt kun en sitä tehnyt, tunnen syyllisyyttä. Tuntuu, että se oli asia joka olisi pitänyt tehdä, että se olisi jollain tavalla ollut oikein. Toisaalta tuntuu hyvältä, että en muiden painostuksesta laittanut nimeäni, onhan tärkeää tietää mihin nimensä laittaa.


Toinen asia johon en laittanut nimeäni on otsikoissa ollut bussilinjan säilyttäminen. En ollut ollenkaan samaa mieltä barrikaadeille lähteneiden ihmisten kanssa. On tietysti kurjaa, että viereisen bussipysäkin sijaan pitääkin kävellä vähän matkaa metrolle, mutta matka on mukavampi ja matka-aika lyhyempi. Reittiopas näyttää paljon pidempää kävelymatkaa metrolle, mutta luulisi alueella asuvien tietävän mikä on lyhin reitti. Lisäksi jatkuvasti on tuotu esille sitä, että matka-aika kolminkertaistuisi. Kyllä, näin on jos kävelee etanavauhtia metrolle aikaisin viikonloppuaamuna. Ainoa kerta jolloin itse olen päässyt bussilla niin nopeasti kuin barrikaadeilla huutelevat ihmiset väittävät, on ollut lauantai aamuna 7.30. Bussit ovat usein olleet ruuhkassa jumissa ja täpöten täynnä. Monesti olen melkein jäänyt aikaisemmin bussista kun on iskenyt niin huono olo, koska bussissa on ollut niin tukala olla huonon ilman takia. Kävely tekee sitäpaitsi hyvää. Ennen työpäivää tai työpäivän jälkeen on hyvä tehdä pieni happihyppely ja jos se ei kiinnosta, niin jatkossa pääsee bussilla suoraan metrolle. Vuosaaressa asuessani metrolle oli paljon pidempi matka, eikä se ollut mikään ongelma. Ongelma taitaa olla se, että helppoon tottuu ja kaiken pitäisi tulla kotiovelle asti.

Jos olisin vain kuunnellut muita, olisin allekirjoittanut nämä molemmat mainitsemani asiaa ajattelematta itse. Haluan kuitenkin olla varma siitä, että tiedän mihin nimeni laitan ja että se tukee asiaa johon minä uskon tai mitä kannatan. Jos minulla ei ole aikaa perehtyä, niin asia saa jäädä. Toivottavasti tekin perehdytte siihen mihin nimenne laitatte, ettekä tee sitä vain koska joku muu ajattelee, että niin pitää tehdä.

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti