lauantai 21. lokakuuta 2017

Shopaholic

Olin aikoinaan todellinen shopaholic. Varsinkin hm:n verkkokauppa oli paha. Sain kotiin kaikki mainokset ja netistä olikin helppo tilata, hm:n vaatteet kun eivät olleet kalliitakaan. Mitä enemmän stressiä ja ahdistusta, sen mukavampi shoppailla. Hetkeksi kirkkaampi mieli kun ihailee uusia ihania vaatteita ja tavaroita, olin todella koukussa. Kun mieli oli maassa, huomasin shoppailevani.

Olen vuosia elänyt todella säästeliäästi, mutta nyt syksyllä olin todella ahdistunut olkapään takia ja koska ei ollut kauheasti kivaa tekemistä saikulla, annoin itselleni luvan shoppailla. Aluksi ostin vain lidlistä todella edullisia vaatteita, hieman isompaa kokoa, jotta kasvava vatsa mahtuisi myöhemmin. Sitten tulikin keskenmeno.. Olin katsellut yhtä talvitakkia netistä, päätin tilata sen. Ihan ok, sillä minulla on viisi vuotta ollut sama talvitakki jossa on hieman liian lyhyet hihat. Katselin myös kevyt untuvatakkia, josta olin haaveillut vähintään kolme vuotta. Vuosien varrella olin harmitellut, että hinta yleensä kipusi alennettunakin yli satasen. Nyt löysin takin joka oli 79,90! Koska tilasin talvitakin, ajattelin kuitenkin jättää kevytuntuvatakin ostamatta. Kävipä sitten niin, että takki yhtäkkiä olikin alennettuna 49,90! Oli palellut jo jonkin aikaa syystakissani, joten ostoksille siis. Ostin myös uuden tietokoneen, jota varten olin säästänyt rahaa.


Yhtäkkiä olinkin päässyt ostamisen makuun. Huomasin jopa ruokakaupassa ostavani kaikkea ylimääräistä, mitä ihmettä oli tapahtunut. Säästäväinen minä on muuttunut tuhlariksi. Säästäminen on helppoa kun siihen tottuu, niin näköjään myös tuhlaaminen. Nyt minun täytyy opetella säästäminen uudestaan. Luultavasti synkkä mieli sai minut shoppailemaan, mutta se ei ollut syy siihen, että shoppailu jatkui vaan olin onnistunut ohjelmoimaan aivoni uudestaan. Nyt täytyykin olla tarkkana ja lopettaa tuhlailu. Onneksi huomasin nopeasti ostokäyttäytymiseni muuttuneen ennen vararikkoa.


Uskon, että shoppailemiseen jää koukkuun niin kuin moniin muihin asioihinkin, vaikka ongelma ei olisikaan suuri. Aikoinaan en myöntänyt, että shoppailu oli minulle ongelma, mutta nyt näen selkeästi kuinka isoksi ongelmaksi se voi kasvaa. Moni voi olla sitä mieltä, että säästäminen on helppoa, mutta uusien tapojen oppiminen on aina haastavaa. Täytyy olla tarkkana ja muistaa omat tavoitteensa, jos haluaa säästää johonkin tiettyyn asiaan pitää punnita mitä haluaa enemmän, sen minkä säästämällä lopulta saat vai sen pienen asian jonka juuri nyt haluat. Jokainen säästämäsi sentti lyhentää aikaa mikä säästämiseen menee. Vaikka usein ajattelee, että "tämähän on niin pieni raha", niin pienen pienistäkin summista kasvaa lopulta iso raha.

Pitäkää mielessä se asia, mitä oikeasti haluatte, mutta jos säästöprojekti jatkuu vuosia, niin on tärkeää myös välillä hemmotella itseään!

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti