torstai 21. heinäkuuta 2016

Vindö tapaaminen

Purjehdus reissuhan alkoi sillä, että ajoin Paraisille josta isä noukki minut kyytiin. Pienen välipalan ja loman alkajais skumpan jälkeen purjehdittiin Tammoon Merikarhujen satamaan. Tammosta lähdettiin sitten seuraavana päivänä kohti Pensar Sydiä ja Vindö-veneiden tapaamista.

Grilliruokaa Tammossa

Olimme paikalla ensimmäisinä jo ennen kahtatoista, isä kerkesi jo ihmettelemään, että ollaanko oikeassa paikassa. Sähköpostista selvisikin, että kokoontuminen oli iltaan mennessä. Päätimme lähteä kävelylle ja juuri kun olimme saanet lenkkarit jalkaan, seuraava Vindö tulikin jo satamaan ja sitten pikku hiljaa loputkin. Olin todella yllättynyt siitä, minkälainen yhteisöllisyys Vindö-porukassa vallitsi. Tämä oli kuudes Vindö-tapaaminen, eikä suurin osa tunne toisiaan muuten kunnolla. Jos omistat Vindön, olet osa porukkaa.

Upeat Vindöt!

Ensimmäinen ilta menikin porukkaan tutustuessa. Kaikki ottivat minut hyvin mukaan, vaikka olivatkin paljon minua vanhempia. Yksi eläkeläispariskunta naureskeli, että meillä on ikäeroa tasan 50 vuotta, kuitenkin tulin kaikkien kanssa hyvin toimeen ja kaikki kohtelivat minua samalla tavalla kuin muita. Ensimmäisenä iltana Pensar Sydissä meille tarjoiltiin ravintolassa super hyvää ruokaa, taisi olla nimellä saaristo lankku tai jotain sellaista. Aurinkoisen päivän jälkeen nälkä ei ollut kova, joten onneksi ruoka oli kevyt.

Toisena päivänä olikin vuorossa Vindö-regatta! Hitsi, että minua jännitti! En ollut vielä päässyt osallistumaan itse purjehtimiseen ja nyt lähdettiin ihan kisaamaan! Meitä oli 12 venettä mukana kisassa. Meillä meni alku ihan mönkään, ison joku kiinnitys plokki lähti irti ja koko purje lähti karkuun. Onneksi saatiin nopeasti kaikki kiinni takaisin, mutta siinähän jäi alkuvauhdit saamatta ja jäätiin jälkeen. Kisassa toimin vinssiapinana, joten olkapäät saivat tehdä töitä vinssatessa. Tulimme lopulta toisena maaliin, ihan huippua! Pieni pettymys oli kuitenkin se, että lys-lukujen laskemisen jälkeen putosimme viidensiksi. Lys-kertoimet riippuvat siis jotenkin veneen ja purjeiden koosta.

Kisan alussa meillä oli ihan huippu sää.

Kisan loppupuolella alkoi satamaan ja vettä tulikin kaatamalla, kun pääsimme takaisin Pensar Sydin laituriin. Siinä olikin ihan mukava loikoilla veneen sisätiloissa sen jälkeen, kun oltiin saatu pappapressu päälle ja istumalaatikkoa kuivattua. Myöhemmin iltapäivällä olikin luvassa saunomista, mikä lämmitti ihanasti. Naisten saunavuoron jälkeen sade olikin jo tauonnut ja myöhemmin illalliselle mennessä olikin jo ihan hyvä sää.

Sataa, sataa, ropisee..

Saimme taas todella hyvää ruokaa ravintolassa ja seura oli mahtavaa. Kaikki olivat todella hyvällä tuulella. Saimme myös kuunnella ihanaa laulua! Porukan yhdellä miesjäsenellä oli kitara mukanaan, sekä mahtava lauluääni! Äänessä oli voimaa ja laulu sai ihoni kananlihalle, vau!

Se olikin viimeinen ilta Vindö-porukan kanssa. seuraavana aamuna porukka alkoi pikkuhiljaa tekemään lähtöä. Ensi vuonna sitten uudestaan! :)