tiistai 14. elokuuta 2018

Ihanat raskausvaivat

Vaikka olin lukenut kaikenlaisista raskausoireista, olin kuitenkin odottanut, että olisi edes hieman helpompi olla. Tietysti on niitäkin joilla on vielä raskaammat oltavat kuin minulla, mutta hitsi kun odotin sitä keskiraskauden energistä oloa. Eipä sitä kuitenkaan tullut, onneksi helpotti hieman kun työt loppuivat ja pääsin lepäämään enemmän. Rautalisäkin aloitettiin jo puolenvälin tienoilla, mutta vaikka hemoglobiini nousi takaisin lähtötasolle, väsymys on pysynyt. Uniongelmat eivät tietenkään myöskään auta.

Toinen todella yllättävä asia on kivut. Alusta asti olen kärsinyt iskiaskivuista, kuten myös viime raskaudessa (joka meni kesken). Alussa ajattelin, että vihlova kipu joka askeleella on siedettävää kunhan vauvalla on kaikki hyvin loppuun asti. Joskus rv19 kivut kuitenkin paheni yhtäkkiä todella paljon. Alaselkä alkoi kipuilla pahasti ja ehkä viikko sen jälkeen alkoi liitoskivut. Siinä vaiheessa ajattelin, että istun vielä pyörätuolissa loppuraskaudesta jos olo vielä pahenee. Onneksi kivut alkoivat hellittää kun muutaman viikon olin liikkunut niin vähän kuin mahdollista. Aloinkin nyt elokuussa pohtimaan, että iskias ja alaselkäkivut saattoivat olla jonkinlaisia liitoskipuja vaikka lääkäri olikin diagnosoinut ne iskiaskivuiksi. Liitoskivut nimittäin vain pahenevat ärsytyksestä ja iskiaskipuun ei ainakaan suositella sohvalla löhöämistä, mikä minulla auttoi.

rv 23+2
Koko raskauden olen kärsinyt kaikenlaisista oireista ja usein tuntuu siltä, että kun yksi helpottaa, tulee kaksi lisää. En edes ala listaamaan kaikkea, sillä lista olisi loputon. Olin ehkä ajatellut, että osa oireista tulee osalle ja joillekin sitten muita. No ei näköjään mene aivan niin.. Tuntuu siltä, että tässä käydään nyt kaikki läpi. Onneksi oireet sentään hieman vaihtuvat, ettei tule vaan koko ajan lisää, lisää ja lisää. Esimerkiksi närästys on mennyt hieman aalloissa, yhdessä vaiheessa en pystynyt syömään mitään klo.18 jälkeen tai yöunet kärsi pahasti kun viimeistään yhden aikaan yöllä heräsi jäätävään närästykseen. Sain huokaista helpotuksesta muutaman viikon,  mutta nyt närästys on takaisin ja vaivaa enemmän myös päivisin. Alkuraskauden inhottava akne, joka valtasi koko selän, rintakehän ja kasvot, lähti häviämään puolen välin tienoilla.

Kun ystäväni mainitsi, että vähän kadehtii sitä, ettei minulle ole tullut mitenkään hirveän paljon kiloja lisää, ajattelin silloin, että ottaisin mielummin kilot kuin kaikki kivut ja muut oireet. Kuitenkaan millään ei oikeasti ole mitään väliä, kunhan saa terveen vauvan lopulta syliinsä. <3

-Mallu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti