perjantai 17. kesäkuuta 2016

Alkoholittomuus

Miksi ihmeessä on niin outoa jos joku ei juo alkoholia? Eihän kaikki juo kahviakaan tai limuja? On ehkä helpompaa olla  absolutisti, kun sillon tällöin alkoholia juova. On kamalaa, että on helpompi ottaa lasillinen viiniä, kun selitellä ettei halua juoda muuta kuin vettä. En tiedä onko muilla samoja kokemuksia, mutta näin on ainakin oman kokemukseni mukaan.



Omassa perheessäni ei tarvitse juoda alkoholia. Jos viiniä on tarjolla ruuan kanssa ja siitä kieltäytyy, tulee perään yleensä vain varmistus, "oletko varma?" ja asia jätetään siihen. Ehkä meidän perheessä ollaan jo totuttu siihen, että minä ja veljeni emme välttämättä halua alkoholijuomia. Muualla olen törmännyt jatkuvaan suostutteluun, "oletko nyt ihan varma?", "no ota vähän", "haluaisitko jotain muuta, siideriä, olutta?", "edes yksi lasillinen", "skoolataan nyt ainakin!". Sitten kun yritän päästä helpolla ja ottaa vain pienen lasillisen, niin pitää tyhjentää pullo tai maistaa jotain toista viiniä tms.

Veden lisäksi juon paljon kahvia :P

Kyllä minullekin välillä maistuu alkoholi, mutta nykyään useimmiten ei. Eihän kukaan syö vaikka munkkia tai pullaakaan jos ei tee mieli? Jos kysytään, että mitä haluaisin juoda ja vastaan, että vettä, niin silloinhan minä haluan sitä vettä enkä muuta! Ei siinä kenenkään tarvitse varmistella, tiedän kyllä mitä itse haluan. Mielestäni on aika järkyttävää, että eletään tällaisessa kulttuurissa, että odotan raskausaikaa kuin kuuta nousevaa, jotta minulla olisi syy siihen etten juo. Silloin kukaan ei varmasti ole tyrkyttämässä mitään!

Itse puristettu appelsiinimehu maistuu myös paremmin kuin alkoholi :)

Minua ottaa päähän myös se etteivät ihmiset voi keksiä muuta yhteistä tekemistä kuin juhlimaan lähteminen tai yksille/kaksille. Ihan tarpeeksi olen juonut ja rellestänyt nuorempana, nykyään alkoholi maistuu harvoin ja sillä sipuli! Eikä minua kauheasti kiinnosta lähteä mukaan katselemaan muiden juomista. Tai oikeastaan kapakoissa pyöriminen se eniten häiritsee, sillon on hankalampi seurustella muiden kanssa kun ei meinaa kuulla muiden puheita kunnolla. Esimerkiksi uudenvuoden, vapun ja juhannuksen vietot ovat minulle asia erikseen. Sillon ollaan porukalla jonkun kotona tai mökillä. Näitä jopa odotan ja usein juon myös usein itse silloin alkoholia, mutta en välttämättä.



Minua ei millään tavalla haittaa se, jos muut juo ruokajuomana esimerkiksi viiniä, mutta miksi muita häiritsee se, että ihan oikeasti juon mieluiten vettä? Alkoholi ei tunnu hyvältä kropassani, eikä sitä useimmiten tee yhtään mieli. Sitäpaitsi alkoholi vie usein minulta ruokahalun, eli ei todellakaan sovi ruokajuomaksi minulle. Juokoon jokainen ruokansa kanssa mitä haluaa, mutta antakaa pliis munkin juoda sitä mitä haluan, eli vettä! :)

-Mallu

2 kommenttia: