sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Minä 2.0

Jo marraskuussa aloin kasaamaan "minä 2.0" ajatuskarttaa. Halusin saada paperille kaikki ne pienetkin asiat mitkä haluan arkeeni ja pystyä hahmottamaan koko homman paremmin. Uskon, että suurin osa ihmisistä kaipaa muutosta arkeensa, valitettavasti. Aina on asioita joita ajattelee tekevänsä tai aloittavansa, mutta jostain syystä ne ne jäävät tekemättä. Vaikka sinulla olisi arki hyvin hanskassa, niin saattaa olla monikin asia mitä olet ajatellut tekeväsi. Kyseessä saattaa olla pienet asiat, joilla voin olla suuria vaikutuksia kuten esimerkiksi vitamiinien muistaminen tai riittävä veden juonti.



Olen miljoona kertaa päättänyt muuttaa arkeani ja saada hyvät arkirutiinit. Moni saattaa ajatella rutiineja aikataulutuksena, mutta itselleni arkirutiinit tarkoittaa monia asioita. Aikataulujen puolesta rutiineihin haluan hyvän unirytmin ja säännölliset syömiset. Muista asioista puhun arkirutiineina, koska haluan niistä asioita jotka kuuluvat arkeeni ja ovat minulle itsestäänselvyys.

Kuten olen monesti aikaisemminkin maininnut, aivot vievät valtaosan päivän energiasta ja kaikki normaalista arjesta poikkeava tarkoittaa enemmän aivotyötä, eli paljon enemmän energiankulutusta. Kun jostain tulee tapa, eli rutiini, vie se täten paljon vähemmän energiaa. Minä 2.0-ajatuskarttani kertoo niistä asioista jotka haluan itsestäänselvyyksiksi elämääni, asioista joita tulen tekemään automaattisesti.



Ajatuskartta on siitä hyvä, että siihen voi lisätä asioita sitä mukaan kun niitä tulee mieleen. Tällä hetkellä elämästäni puuttuu kunnolla itsestäni huolehtiminen. On aivan liian normaalia, että stressaavassa tai kiireisessä elämäntilanteessa unohtaa pitää itsestään huolta. Treenit putoaa pois, hyvät ruokailutottumukset katoavat, aika ei muka riitä itsensä hemmotteluun tai rauhoittumiseen.

Jotenkin musta tuntuu, ettei ajatuskarttani ole vielä valmis. Muutaman kuukauden se on pysynyt poissa silmistä, mutta nyt halusin ottaa sen esiin ja muistaa miltä haluan arkeni näyttävän. Mindmap:ia oli kiva tehdä ja edelleen kun katson sitä, se motivoi minua.

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti