tiistai 7. maaliskuuta 2017

Haluaisin olla aamuihminen!

Rakastan aamuja! On ihana herätä ajoissa virkeänä, käydä koirien kanssa aamukävelyllä kun ulkona on vielä hiljaista, istua rauhassa aamupalalla, nauttia aamukahvista ja lukea jotain samalla. Aamutreenit ovat myös ihania, miten ihanasti lähteekään päivä käyntiin kun kroppa on kunnolla herätetty. Niin, tämä kaikki siis toimii silloin kun on unirytmi kunnossa..



Jostain syystä unirytmi tuppaa usein menemään "ihan pieleen". Olen hyväksynyt sen, että oikeasti olenkin iltaihminen. En kuitenkaan usko, että asia on ihan niin yksinkertainen. Uskon siihen, että pystyn opettelemaan olemaan aamuihminen. Täytyy vaan saada rutiinit kuntoon ja täten myös unirytmi! Mulla on nyt ollut rutiinit hukassa muutaman vuoden ja nyt olen tainnut vuoden yrittää saada niitä takaisin. Olen kai yrittänyt muuttaa liikaa kerralla kun en ole onnistunut.

Ihana aamu viime kesän purjehdusreissulla <3


Olen kuitenkin onnistunut kerran muuttumaan aamuihmiseksi, joten eiköhän se onnistu toistekin ja tällä kertaa aion pitää siitä kiinni! 3-4 vuotta sitten minulla oli hyvät rutiinit ja ihana unirytmi. Muistan kuinka ihanaa oli lähteä kuuden jälkeen koirien kanssa ulos ja kiivetä metsässä kalliolle katsomaan auringon nousua. Silloinen unirytmi taisi kaatua siihen, kun kesällä oli kaikenlaista ohjelmaa ystävien kanssa, eikä siihen sopinut viimeistään kymmeneltä nukkumaan meneminen. Tai ehkä se kaatuikin kunnolla vasta kesän jälkeen kun aamut pimenivät ja nouseminen oli vaikeampaa?

Aamukahvia viime kesänä mökillä <3


En tiedä missä vaiheessa jokin meni vikaan, mutta uskon siihen, että jos saa pidettyä hyvät rutiinit ja hyvän unirytmin pitkään, niin sitä ei pilaa yksi pitkäksi venähtänyt ilta tai pitkään nukuttu aamu. Alkuun se tietenkin pilaa kaiken, eikä koko hommasta tule mitään. Ajattelin keksiä itselleni palkintoja siihen jos nousen aamulla heti herätyskellon soidessa, enkä jää torkuttamaan. Jokin porkkana, joka motivoi nousemaan, vaikka se lämmin sänky houkuttelisi, eivätkä silmät meinaa millään aueta. Itsekuria tarvitaan tietenkin myös! Tällä hetkellä minua motivoi todella paljon myös se, että tiedän voivani paljon paremmin kun minulla on toimivat rutiinit. Nyt minulla onkin sopivasti kahden päivän työkeikka ja todella aikaiset herätykset, eli eiköhän se tästä lähde!

-Mallu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti